לרפרף בעשב הגבוה

לרפרף בעשב הגבוה

קפוארה היא אמנות לחימה ברזילאית בעלת שורשים אפריקאים המשלבת בתוכה יסודות ריקודיים, אקרובטיקה ומוזיקה. היא ידועה במהלכים המהירים המורכבים ובמינוף הגוף במגוון רחב של בעיטות, ספינים, וטכניקות ניידות. לגבי מקור השם קפוארה והמשמעות שלו ישנם מספר גרסאות אך הרומנטיות ביותר הן: לרפרף-  משפת  הקיקונגו שמשמעותה לרפרף כמו פרפר ממקום למקום, להיאבק, להילחם או להלקות. השנייה מהפורטוגזית ושמשמעותה עשב גבוה. בתקופת העבדות בברזיל העבדים הוכשרו למרד באזור היער שם הם התאמנו והכשרו לדרגה של אמנת לחימה בתנועת ריקוד כמו פרפר הם למדו לרפרף בעשב הגבוה.

 

הקפוארה משלבת הגנה עצמית, אקרובאטיקה וקואורדינציה ללא מגע. מוסיקה אותנטית ברזילאית ומקצבים אפריקאים. בחוג הילד מפתח את כושר הריכוז, הוא לומד לשלוט בו זמנית על שני העולמות: אמנות המוזיקה ואמנות הגוף. זו באה לידי ביטוי ביכולת ריקוד ולחימה. הוא לומד לרפרף בעשב הגבוה כמו פרפר עדין אך חזק, לקול המוזיקה ולצורכי לחימה והגנה. הקפוארה מאמנת את הילד לדרגות אלתור גבוה, התמצאות במרחב, יכולת חיזוי ותגובה מהירה. היא מפתחת תאום מוטורי, מחזקת ובונה את כל שרירי הגוף, יציבות ושיווי משקל. מעל לכל אלה תורמת הקפוארה לתחושת הביטחון העצמי ולדרכי התמודדות עם מצבי לחץ של הילד.

 

החיבור המיוחד בין התרבות האפריקאית שממנה באו העבדים, לבין האווירה המיוחדת של דרום אמריקה והתרבות של השליטים הפורטוגלים, פותחים בפני הילדים דלתות לעולם רחוק וקסום. ערכי התרבות של חופש לצד שימור זהות אותנטית, מחזקים אצל הילדים את תחושת השייכות וקבלת האחר. תנועות ריקוד הלחימה לקצב מוזיקה אותנטית ומקצבים אפריקאים וברזילאיים מעדנת את תנועת הגוף של הילדים ולכן לא פלא שרוב אמני הקפוארה רואים בה משחק רפרף בעשב הגבוה שמשלב מרכיבים של לוחמה כמו הגנה והתקפה בצורת  מחול המלווה במוזיקה. בשנים האחרונות הקפוארה תופסת מקום של כבוד בעולם כולו וגם בישראל. מטיילים בדרום אמריקה למדו את אמנות הקפוארה התאהבו ביכולת להפוך לחימה לריקוד  ופתחו סדנאות ובתי ספר ברחבי העולם.

 

חוג הקפוארה מתאים לילדים ולילדות כבר מגיל הרך 3-4. בגיל זה ילמדו הילדים בעיקר את התנועות הבסיסיות של הקפוארה, יאזינו לסיפורי עמים הקשורים לתרבות הקפוארה וירקדו למקצבים ומוזיקה אוטנטית. בחוגים מסוימים יקפיד המורה גם על לימוד ביטויים, מילים ושירים בשפה הפורטוגזית. בכול קבוצות הגילאים נעשה שימוש בכלי נגינה והקשה המתאימים לקפוארה איתם ניתן להפיק מקצבים שונים. בהמשך בחוגים מתאמים לגילאים גבוהים יותר, יוסיף המאמן מיומנויות בסיסיות כמו סוגי ריצות, ניתורים, גלגולים ועוד. שימוש באביזרים שונים כגון חבלים‚ כדורים‚ מדרגות כריות‚ ומזרנים שונים. בשלב מתקדם עוד יותר  ילמד התלמיד תרגיל אקרובטיקה. האתגר בביצוע התרגילים אלה, השילוב בין תנועות הגוף המרחף למוסיקה הקצבית יוצר אצל התלמיד חוויה ותחושה של רפרוף בעשב הגבוה ולצופה חוויה אסתטית כמו להביט בריקוד הפרפר בטבע.




Notice: Undefined variable: sorting in /var/www/vhosts/hoogim.co.il/httpdocs/classes/article.php on line 17

מידע נוסף: